Festiu. Dia de la Constitució
Tot el dia
6 desembre, 2024
1.- PRINCIPIS BÀSICS
Pàlcam se situa dins del marc d’un pluralisme d’opcions educatives al si de la societat.
S’ofereix com a mitjà que facilita la llibertat dels pares i dels joves per assolir la formació de la persona.
Partim, doncs, del fet que tota persona té dret a l’educació i que els pares són els primers i principals responsables de l’educació dels seus fills.
El que defineix i especifica el tipus d’educació que volem oferir a la societat és la referència a una concepció de la persona vinculada a la vida i el món.
1.1-PROPÒSIT, MISSIÓ, VISIÓ I VALORS
PÀLCAM: EDUCANT PER A LA VIDA.
Pàlcam existeix per satisfer de manera excel·lent les necessitats de formació, el creixement intel·lectua
l i el desenvolupament integral de les persones, i per aconseguir que els alumnes esdevinguin ciutadans globals.
Volem ser una comunitat educativa oberta a la societat, amb un projecte pedagògic propi, basat en la qualitat i la millora contínues, que fomenta la capacitat de raonament i la creativitat integrant els nous corrents pedagògics, la co
hesió entre les etapes i el compromís família-escola. Donem suport, reconeixem i donem recursos a les persones que fan això possible.
Apostem per un projecte trilingüe, per les noves tecnologies, per la innovació metodològica i per un marc de convivència que afavoreixin la capacitat d’adaptar-nos als nous reptes i la construcció d’un món més sostenible.
Volem educar alumnes amb un bon nivell acadèmic i en valors cristians, en l’esforç, l’esperit de superació, les responsabilitats, el respecte i la solidaritat perquè esdevinguin persones competents i compromeses.
2.- OBJECTIUS
La nostra opció educativa ofereix :
Afavorir el desenvolupament harmoniós de la persona físicament, intel·lectual i moral amb una referència explícita als valors socials i culturals lligats a l’esforç i l’assumpció de responsabilitats, que ajuden la persona a donar una interpretació del món coherent amb aquesta idea.
Tenir cura de l’orientació personal de l’alumne/a.
Promoure la seva creativitat i responsabilitat en l’estudi.
Fomentar la participació de l’alumnat i responsabilitzar els pares de la seva missió i contribució en l’educació.
Transmetre a l’alumnat el respecte als valors fonamentals de la societat i, en concret, de l’entorn social i cultural on viu, tenint en compte els criteris propis del rigor científic i fent una valoració ètica dels avenços de la humanitat.
Preparar els alumnes per col·laborar activament en el necessari canvi social en ordre a aconseguir una més justa distribució dels béns en el món, superar l’actual marginació de pobles i grups socials, i treballar per al respecte i la promoció dels drets fonamentals de l’home.
Integrar una comunitat educativa amb uns ideals comuns, a partir de les relacions escola-alumne-família.
Volem ser una comunitat educativa constituïda per totes aquelles persones que tenen relació amb el fet de l’educació -alumnes, pares, direcció, professors, personal no docent-, i tenir tots el mateix objectiu: el desenvolupament integral de la persona-alumne.
3.- LA COMUNITAT EDUCATIVA
La comunitat educativa del centre en general està formada per totes les persones que contribueixen a la funció educadora.
Entenem la participació en la vida del centre com un dret i deure de corresponsabilitat de tots els membres, en grau proporcional a la pròpia responsabilitat, preparació i competència específica.
Conseqüentment :
L’alumnat: és el protagonista i el veritable centre de tota l’activitat educativa. Es per això que es pretén cultivar la creativitat dels nois i les noies i la participació activa en la seva pròpia educació, mitjançant una metodologia adequada que aconsegueixi:
El professorat: Del punt anterior se’n deriven importants exigències per als professors: dedicació preferent als alumnes de menys possibilitats; entrega total, afectiva i efectiva, a cada alumne/a; acompliment exacte dels deures professionals; col·laboració eficaç que pugui suscitar i incrementar l’interès dels alumnes pel desenvolupament dels valors morals i humans: ordre, responsabilitat, sinceritat, solidaritat, constància.
Les famílies: volem que siguin responsables i fomentin en la família un ambient que asseguri l’educació integral. Cal, doncs, que participin en la vida del centre, amb contactes freqüents, amb els professors, tutors, directors d’etapa i direcció, a fi d’assolir els objectius d’aquest ideari.
El personal d’administració i serveis: està plenament integrat en el projecte educatiu de l’escola.
L’entorn social: el centre es vol guiar per criteris socialment oberts, respectuosos amb els drets humans, i, sobretot, té en compte que el principi i la meta de l’educació és preparar l’alumnat per poder completar una profunda consciència de solidaritat humana i adquirir uns autèntics valors ètics i morals que li permetin una correcta vida a la societat actual.
4.- METODOLOGIA
El centre practica una pedagogia que té com a principi, com a centre i com a fi l’alumne/a.
Respecta i cultiva l’originalitat de l’infant, que ha de madurar la seva personalitat de forma diferenciada.
Fomenta el sentit de responsabilitat vers l’estudi i vers el treball, basat necessàriament en la disciplina i el control.
Educa mitjançant un sistema organitzat -i coordinat a tots els nivells- de treball crític, personalitzat i actiu.
Entén que ha de ser una pedagogia adaptada a l’alumne/a, i, a més a més, al medi ambient social i cultural.
El centre, atesa la seva concepció de la vida i de la persona, imparteix la formació cultural i de reconeixement de les religions al món, segons la maduresa dels alumnes i els plans d’estudis establerts.