És evident que actualment les tecnologies i internet formen part de la nostra vida, del nostre dia a dia i, com és lògic, també de les nostres aules.
Els experts plantegen que hi ha 5 opcions diferents en relació al seu ús:
- Com a instruments mediadors entre l’alumnat i els continguts d’aprenentatge: quan es realitzen tasques d’ensenyament-aprenentatge, o bé, en processos de recerca d’informació.
- Com a instruments mediadors entre els docents i els continguts d’ensenyament-aprenentatge: per a fer presentacions o per a gestionar el dia a dia de l’aula (calendaris, notes, etc.).
- Com a instruments mediadors entre el professorat i l’alumnat: comunicació i lliurament de tasques.
- Com a instruments per poder fer el seguiment del procés d’aprenentatgede l’alumnat i acompanyar-lo des d’una mirada d’avaluació formativa i formadora.
- Com a instruments generadors d’entorns i espais de treball i d’aprenentatge: espais d’aprenentatge col·laboratiu o individual en línia o les carpetes virtuals d’aprenentatge.
A la nostra escola, el seu ús passa pels anteriors 5 punts en funció del temps, tipus de treball i edat en la que ens trobem.
En el passat, saber informàtica era cosa d’experts i habilitat d’una minoria. Avui parlem de competència digital. Una competència digital que ja no és una opció o un afegit al currículum, sinó un requeriment per qualsevol tasca o feina. Com a escola, entitat formadora de futurs professionals, no ignorem aquest fet, i per això hem integrat les noves tecnologies com a pilar del nostre projecte de centre. Volem que els nostres alumnes acabin la formació a l’escola essent competents digitals, capaços de emprar les noves tecnologies amb èxit, tant en un entorn laboral com personal.
Aquest canvi s’ha dut a terme:
- En els últims deu anys, hem fet una sèrie d’adaptacions al nostre centre i una renovació metodològica, per tal d’esdevenir una escola totalment digital. S’han instal·lat ordinadors, projectors i pissarres digitals interactives a totes les aules.
- Incorporem Ipad d’ús individual (1×1) a partir de 5è. de Primària.
- Disposem de tres aules d’informàtica, i de quatre aules mòbils equipades amb portàtils i tauletes.
- Hem implementat Moodle i Google Classroom, una plataforma d’aprenentatge a distància que serveix per ampliar l’abast i donar una nova dimensió a les nostres classes, que ja transcendeixen la barrera de la porta de l’escola per arribar fins a casa mateix.
- El nostre objectiu és aconseguir alumnes preparats per obtenir la certificació ACTIC de la Generalitat de Catalunya, i per això hem adaptat l’assignatura d’informàtica a l’ESO per tal de cobrir els temaris marcats per l’Administració per l’obtenció d’aquest certificat.
- Incorporem la robòtica a totes les etapes amb robots i programes adaptats a cada nivell.
Tal com la informàtica evoluciona ràpidament, ens adaptem i estem en un procés de constant millora i evolució. Seguim i seguirem treballant per formar els nostres alumnes en allò que necessiten en un futur, i això indubtablement inclou ja les noves tecnologies.